Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego
Archiwum

Jak przygotować się na wyjazd do pracy do Holandii?

Data dodania: 2024-03-13 08:31

wyjazd lotnisko

Wiele osób, w szczególności młodych, szuka pracy poza granicami Polski, ponieważ w Europie Zachodniej wynagrodzenie jest znacznie wyższe. Jednym z najchętniej wybieranych kierunków jest Holandia. W tym kraju legalne zatrudnienie mogą znaleźć osoby, które nie mają dużego doświadczenia zawodowego, a do tego nie znają języków obcych. Jeśli planujesz wyjazd do Holandii do pracy, wcześniej sprawdź, jak odpowiednio się przygotować do takiej podróży. Z tego wpisu dowiesz się, co trzeba ze sobą zabrać oraz o czym jeszcze należy pamiętać przed opuszczeniem kraju.

Jakie dokumenty trzeba zabrać za granicę?

Planowanie wyjazdu do pracy do Holandii warto rozpocząć od przygotowania dokumentu tożsamości. Powinieneś zabrać ze sobą ważny i nieuszkodzony paszport lub dowód osobisty. W przypadku, gdy znalazłeś zatrudnienie przez agencję pracy, mogą być wymagane też inne dokumenty, w tym np.:

  • zaświadczenie potwierdzające posiadanie własnego, imiennego konta bankowego,
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • dokument z numerem BSN (Burgerservicenummer).

Przydatne są również prawo jazdy, a także kopie umów, certyfikatów zawodowych lub referencji otrzymanych od wcześniejszych pracodawców, ponieważ mogą one mieć duże znaczenie podczas załatwiania spraw formalnych w nowej pracy.

Czy numer BSN jest obowiązkowy?

W trakcie planowania wyjazdu do pracy do Holandii z pewnością spotkasz się z nazwą BSN. Burgerservicenummer to odpowiednik polskiego numeru PESEL. Nadawany jest on wszystkim obywatelom Królestwa Niderlandów, a także osobom z zagranicy, które przebywają na terenie tego kraju powyżej 4 miesięcy. Dzięki BSN możliwe jest załatwianie spraw administracyjnych, w tym np. rozliczanie podatków. W związku z tym wyjazd do Holandii do pracy wymaga uzyskania Burgerservicenummer. Otrzymasz go za darmo w każdym urzędzie gminy (Gemeente). Numer BSN nie jest obowiązkowy dla osób przyjezdnych, które przebywają w kraju tulipanów maksymalnie 4 miesiące i nie podejmują zatrudnienia.

O czym pamiętać przed podpisaniem umowy z pracodawcą?

Przed wyjazdem do pracy do Holandii zapoznaj się z podstawowymi prawami i obowiązkami pracowników. Jeśli nie znasz języków obcych, nie bój się poprosić o egzemplarz umowy w języku polskim. Dzięki temu będzie ona dla Ciebie zrozumiała. Musisz też pamiętać o podstawowych elementach, jakie powinny znaleźć się na umowie. Do nich zaliczają się:

  • nazwa i siedziba firmy,
  • dane osobowe i adres pracownika,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • stanowisko/rodzaj wykonywanej pracy,
  • data rozpoczęcia zatrudnienia,
  • czas trwania umowy,
  • wymiar czasu pracy (dzienny lub tygodniowy),
  • wysokość wynagrodzenia,
  • termin wypłacania wynagrodzenia.

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii

Planując wyjazd do Holandii do pracy, powinieneś pamiętać o tym, że wszystkie osoby mieszkające i pracujące w tym kraju objęte są obowiązkowym podstawowym ubezpieczeniem zdrowotnym. Pracownicy zatrudnieni przez agencję pracy tymczasowej nie zawsze są ubezpieczeni. W takich przypadkach konieczne jest samodzielne zawarcie umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Jednak większość agencji odprowadza składki za pracowników (odciągane są one z wypłaty). Osoby zatrudnione na terenie Holandii mogą wykupić również dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Holandia – przygotowania do pierwszego wyjazdu do pracy

Jeśli czeka Cię pierwszy wyjazd do pracy do Holandii, nie możesz zapomnieć o właściwym przygotowaniu się do życia w nowej kulturze. Wiedza na temat lokalnych zwyczajów jest bardzo przydatna, ponieważ ułatwia odnalezienie się w nieznanym środowisku i pomaga w nawiązywaniu znajomości. Dużym atutem jest też umiejętność posługiwania się językiem niderlandzkim lub angielskim. Powinieneś zapoznać się także z systemem transportu publicznego oraz poznać prawa i obowiązki, jakie czekają w miejscu pracy i poza nim.

Przygotowania do wyjazdu do Holandii do pracy – podsumowanie

Zanim wyjedziesz do kraju tulipanów w celu znalezienia zatrudnienia, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim zawsze powinieneś mieć przy sobie ważny i nieuszkodzony dokument tożsamości. Niezbędne mogą okazać się też inne zaświadczenia. Wyjazd do pracy do Holandii wymaga np. dokumentu z numerem BSN (o ile go posiadasz). Przygotowując się do podróży, warto, abyś zapoznał się z lokalnymi przepisami i zwyczajami, a także sprawdził kwestie dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego.

wstecz
Subskrypcja
Wpisz swój adres mailowy, aby być na bieżąco najnowszymi ofertami pracy!
Skontaktuj się z nami
Euro Personnel
Agencja Pracy
ul. Fabryczna 6a/4
39-120 Sędziszów Małopolski