Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego
Archiwum

Legalna praca w Holandii – czy potrzebujesz do tego specjalnego pozwolenia?

Data dodania: 2024-06-11 12:21
pozwolenie na pracę w holandii

Zanim wyjedziesz do Holandii w celach zarobkowych, wcześniej musisz zapoznać się z wieloma ważnymi informacjami, które pomogą Ci się przygotować. Jedną z nich jest sprawdzenie, czy masz możliwość podjęcia legalnego zatrudnienia. Z tego artykułu dowiesz się, kto potrzebuje pozwolenia na pracę w Holandii, a także, jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie. Poinformujemy również o wszelkich innych rzeczach, jakie są niezbędne, aby legalnie przebywać i pracować we wspomnianym kraju.

Czy do pracy w Holandii potrzeba pozwolenia?

Planujesz wyjazd za granicę w celach zarobkowych i zastanawiasz się nad tym, czy potrzebujesz pozwolenia na pracę w Holandii? W tym kraju na legalne zatrudnienie bez pozwolenia liczyć mogą obywatele krajów należących do Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także obywatele Szwajcarii. W związku z tym wystarczy, aby pracownicy z Polski mieli przy sobie ważny dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport. Jeśli chodzi o osoby z krajów spoza UE, EOG i Szwajcarii, pozwolenie na pracę w Holandii (TWV) jest wymagane.

Jak uzyskać pozwolenie na pracę w Holandii?

Aby otrzymać pozwolenie na pracę w Holandii, trzeba zapoznać się z obowiązującymi w tym kraju przepisami. Zgodnie z nimi konieczność notyfikacji dotyczy osób z państw trzecich delegowanych do pracy, którzy wykonują czynności zawodowe z uwzględnieniem przepisów prawa w innym państwie należącym do UE, EOG lub w Szwajcarii. Takie zgłoszenie pozwala na legalne zatrudnienie w Holandii bez pozwolenia, aczkolwiek muszą zostać spełnione też inne warunki:

  • pracownik stosuje się do przepisów związanych z zakwaterowaniem, ubezpieczeniem społecznym i pozwoleniem na pracę, aby możliwe było wykonywanie czynności zawodowych na rzecz pracodawcy w kraju, w którym siedzibę ma przedsiębiorstwo,
  • pracownik wykonuje obowiązki zawodowe równoważne pracy, jaką może wykonywać w kraju siedziby pracodawcy,
  • pracownik zastępuje innego obcokrajowca, pod warunkiem że łączny czas wykonywania obowiązków zawodowych nie został przekroczony,
  • pracodawca prowadzi działalność w kraju, w jakim znajduje się jego siedziba.

Jakich dokumentów potrzebujesz do pracy w Holandii?

Pozwolenie na pracę w Holandii to nie wszystko, o czym powinieneś pamiętać przed wyjazdem. Równie istotną kwestią jest zabranie ze sobą ważnego i nieuszkodzonego dokumentu tożsamości. Może być to dowód osobisty lub paszport. Niekiedy konieczne jest również oświadczenie o niekaralności, czyli dokument potwierdzający, że dana osoba nie jest skazana wyrokiem sądu oraz nie znajduje się w Krajowym Rejestrze Karnym. Kolejnym wymogiem jest posiadanie konta walutowego. Jeśli go nie masz, możesz je założyć w dowolnym banku w Polsce (w oddziale lub online).

Planujesz wyjechać do Holandii na dłużej niż 4 miesiące? W takim przypadku masz obowiązek zarejestrowania (zameldowania) się w Basisregistratie Personen (BRP). Możesz tego dokonać w punkcie kontaktowym i informacyjnym w dowolnym urzędzie gminy. Do zameldowania się oprócz dokumentu tożsamości niezbędne są:

  • umowa kupna lub najmu mieszkania,
  • odpis aktu małżeństwa,
  • odpis aktu urodzenia dzieci,
  • dokument potwierdzający adopcję (w przypadku dzieci adoptowanych).

Jeśli nie masz umowy najmu lub kupna nieruchomości, możesz przedstawić oświadczenie osoby, u której przebywasz. Co więcej, musisz do niego dołączyć kopię dokumentu tożsamości tej osoby. Po zarejestrowaniu się w BRP otrzymasz BSN, czyli numer obsługi obywatela.

Czego jeszcze potrzebujesz do pracy w Holandii?

Oprócz uzyskania pozwolenia na pracę w Holandii, zabrania ze sobą dowodu osobistego lub paszportu, a także innych dokumentów, przed wyjazdem powinieneś zadbać o kwestie związane z ubezpieczeniem zdrowotnym. Każda osoba, która ma legalne zatrudnienie w Holandii, musi posiadać ubezpieczenie gwarantujące odszkodowanie na skutek następstw nieszczęśliwego wypadku. Ponadto daje ono dostęp do opieki zdrowotnej – np. wizyt u lekarza czy pobytu w szpitalu. Istnieje też możliwość wykupienia dodatkowego pakietu ochrony, aczkolwiek nie jest to obowiązkowe.

Ostatnią z najważniejszych rzeczy, o jakie powinieneś zadbać, jest zakwaterowanie. W tej kwestii masz dwie opcje do wyboru. Pierwsza z nich to samodzielne znalezienie mieszkania lub domu na wynajem albo do kupna. Z kolei druga możliwość to skorzystanie z propozycji agencji pracy tymczasowej, która nie tylko szuka zatrudnienia dla cudzoziemców, lecz również organizuje im zakwaterowanie.

Legalne zatrudnienie w Holandii – podsumowanie

Zanim wyjedziesz za granicę szukać zatrudnienia, wcześniej sprawdź, jak przygotować się do podróży. W tym artykule przedstawiliśmy najważniejsze informacje o tym, kto potrzebuje pozwolenia na pracę w Holandii, a także, jakie dokumenty są wymagane do przebywania w tym kraju i podjęcia tam legalnej pracy.

wstecz
Subskrypcja
Wpisz swój adres mailowy, aby być na bieżąco najnowszymi ofertami pracy!
Skontaktuj się z nami
Euro Personnel
Agencja Pracy
ul. Fabryczna 6a/4
39-120 Sędziszów Małopolski